Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@05:14:21 GMT

«بن بست» هومن مهردانا به کاما می‌آید

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۵۷۶۴

«بن بست» هومن مهردانا به کاما می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گالری کاما، نمایشگاهی از آثار نقاشی و عکس هومن مهردانا با عنوان «بن بست» جمعه ۵ مهرماه در گالری کاما برپا می شود.

این هنرمند که سابقه عکاسی و فیلمسازی را در کارنامه هنری خود دارد، در این نمایشگاه ۲۲ اثر نقاشی و عکس را که پرتره هستند برای نخستین بار به نمایش می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار نقاشی مهردانا در این نمایشگاه امتداد فعالیت های سینمایی این هنرمند است که بر روی بوم نقاشی آمده اند. ۱۵ اثر نقاشی این هنرمند با تکنیک رنگ و روغن روی بوم و پنل خلق و ۷ عکس نیز  با نگاتیو و چاپ دستی، آنالوگ با دوربین های قطع ۱۲۰ هاسلبلاد و قطع لایکای ۱۳۵ ثبت شده اند.

هومن مهردانا درباره آثار پرتره به نمایش درآمده در  «بن بست» گفت: «بن بست» یک وضعیت است و به معنی اتفاق در یک کوچه ی بن بست نیست، به مفهوم رخ دادن اتفاقات واقعی زندگی بعد از یک تجربه است. این آثار حس و حال همه انسان های معاصری است که هر کدام بن بست را زندگی می کنند.

وی درباره پیوستگی موضوعی پرتره‌های به نمایش درآمده در بن بست بیان کرد: در واقع افراد در این پرتره ها می توانند تمثیلی از اشخاص مختلف باشند و روح نشان دهنده تصویر روح خنثی انسان است که جنسیت ندارد و از کالبد جسمی فاصله گرفته است.

هومن مهردانا متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران است. در سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ ای خود را در عکاسی پرتره و صنعتی آغاز کرد. وی در سال ۱۳۸۳ پس از اخذ مدرک دانشگاهی به کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان، ارمنستان راه یافت و تحصیلات خود را در رشته نوازندگی فلوت ادامه داد. هومن مهردانا در سال ۱۳۸۵ موسیقی را رها کرد و به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را در صنعت سینما با ساخت فیلم های کوتاه، مستند و فیلمبرداری آثار کوتاه  آغاز کرد. این هنرمند از سال ۹۰ نیز نقاشی می کند و از سال ۱۳۹۳ تا کنون به تدریس زیبایی شناسی هنری و فلسفه هنر و برگزاری کارگاه های تخصصی نقاشی مشغول است.

نمایشگاه «بن بست» از ۵ تا ۱۱ مهر در گالری کاما برپا می شود، علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان پاسداران، گلستان دهم، پلاک ۴۴ طبقه دوم مراجعه کنند.

کد خبر 4729243

منبع: مهر

کلیدواژه: گالری کاما نقاشی عکاسی نمایشگاه نقاشی تئاتر ایران فیلم سینمایی کارگردان تئاتر فیلم کوتاه سازمان سینمایی سینمای مستند خانه هنرمندان ایران موسیقی ایرانی بازیگر تئاتر سریال ایرانی رادیو هفته دفاع مقدس تئاتر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازهای نقاشی مرگ سقراط

افلاطون در رساله فایدون واپسین لحظات زندگی سقراط فیلسوف بزرگ یونان باستان را چنین روایت می‌کند: پس از خطابه دفاعیه علیه محکمه‌ای که خواستار مجازات مرگ برای او شده بود به شاگردانش می‌گوید: نگران من نباشید، شما فقط جسم من‌را در خاک خواهید گذاشت. سپس در میان اشک و غوغای یاران و حتی اندوه زندانبان جام شوکران را از شاگردش کریتو گرفته و می‌نوشد. مایع زهرآگین به‌سرعت بدنش را سست کرده، چشمانش بی‌حرکت مانده و او مرگ را پذیرا می‌شود، تا درسی برای زندگی دیگران باشد.

به گزارش ایرنا، پرسش‌های سیاسی و فلسفی سقراط شهروندان آتن را به تردید در حقیقت خدایان پانتئون و اصالت ارزش‌ها در اخلاق یونانیان فرامی‌خواند. او بخاطر این پنداشت‌ها به ناباوری نسبت به خدایان و فاسد کردن جوانان متهم شد که مجازاتش مرگ بود؛ مطابق رسم زمانه با نوشیدن جام‌زهر. سقراط بی‌مناقشه حکم قضات را پذیرفت و حتی شاگردانی را که وی را به نوشتن تقاضای عفو و یا فرار از آتن تشویق می‌کردند، به‌شدت سرزنش کرد. صحنه واپسین دم حیات او تا لحظه نوشیدن جام شوکران، بار‌ها توسط هنرمندان مختلف به تصویر کشیده شده که یادمانی‌ترین آن‌ها اثر چشمگیر نقاش نئوکلاسیک فرانسوی ژاک لوئی داوید است باعنوان مرگ سقراط (La Mort de Socrate) که حالا در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می‌شود.

داوید این نقاشی ۱۳۰ در ۱۹۶ سانتی‌متری را بدون التزام دقیق به روایت افلاطون و برمبنای نگاهی ستایش‌آمیز به سقراط برای پذیرش شجاعانه مرگ خلق کرد تا تصویری حماسی از عزت و کرامت باشد. در مرکز صحنه سقراط با ردای سفید و در هیبتی قهرمانانه روی تخت نشسته با قامتی استوار دست راستش را برای گرفتن جام سرخ شوکران دراز کرده است. او با دست چپ به بالا اشاره می‌کند؛ به آسمان و جهان پس از مرگ. بدین‌سان در آخرین دقایق عمر نیز از موعظه و خطابه باز نمی‌ایستد؛ ترجیح می‌دهد بمیرد، اما از باور‌ها و تعالیم خود دست نکشد. این آخرین درس اوست برای شاگردانی که پیرامون وی در اندوه و اضطراب بسر می‌برند.

افلاطون، شاخص‌ترین آنها، غم‌زده و سر در گریبان، جلوی تخت نشسته و پشت‌به صحنه وقوع تراژدی را انتظار می‌کشد. مرد جوانی که فنجان شوکران را بسوی سقراط گرفته، از شدت تأثر روی برگردانده تا شاهد نوشیدن زهر توسط فیلسوف نباشد. مرد دیگری دست روی زانوی او گذاشته تا شاید وی را از این‌کار منصرف سازد. دیگرانی که تاب دیدن صحنه را ندارند، در عمق دالانی درحال دور شدن هستند. مضمون اصلی صحنه‌پردازی، تمجید از رویکرد فیلسوف به مرگ است و ابراز همبستگی با او که مرگ را نه پایان هستی، بلکه سویه دیگری از زندگی می‌پندارد.

ژاک لوئی داوید نقاش برتر زمانه خویش بود و در آثار تماشایی‌اش روایت‌های تاریخی را با فلسفه روشنگری در می‌آمیخت تا متفکرانه‌ترین نمونه‌های نقاشی آکادمیک را پدید آورد. زبان تصویری او فاخر متناسب با علائق طبقه اشراف فرانسه بود، لیکن برای قاطبه مردم نیز قابل فهم و عمیقاً الهام‌بخش بود. شاگردان وی، بعد‌ها از سبک کلاسیک و روایت‌های سخت و محکم آن فاصله گرفته به سوی امواج پرشور هنر رمانتیک رفتند. آثار او طلایه‌دار تمدن مدرن بودند، آکنده از بشارت‌های اخلاقی و روح انقلابی. در فرانسه او نقاش محبوب سه رژیم پیاپی بود؛ ابتدا در دربار لوئی شانزدهم سپس در عصر انقلاب و نهایتاً در دوره امپراطوری ناپلئون بناپارت. هر سه رژیم از آثار تاثیرگزار وی برای تبلیغ مشروعیت و اقتدار خویش بهره می‌گرفتند، اما در نهایت به اتهام خیانت به زندان انداخته شد.

نقاشی مرگ سقراط دو سال قبل از انقلاب کبیر فرانسه خلق شد و القاگر حس مقاومت در برابر بی‌عدالتی، پیام‌آور روشنگری و فداکاری قهرمانانه بود. داوید در روند انقلاب فعالانه شرکت داشت و تصاویری از نماد‌های شجاعت و ایثار خلق کرد. او سال‌های پایانی عمرش را در بیماری و تبعید گذراند. وساطت‌ها برای بازگشت او به فرانسه به‌ثمر ننشست تا این‌که در ۱۸۲۵ در بروکسل از دنیا رفت. در ۲۰۰‌مین سالگرد انقلاب (۱۹۸۹) دولت فرانسه تلاش کرد بقایای داوید را به کشورش بازگرداند، اما دولت بلژیک با این استدلال که قبر او بنایی تاریخی است، از این‌کار امتناع ورزید.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • وقتی بازیکنان رئال مادرید، طرح های نقاشی شده چهره خود را مشاهده می کنند / فیلم
  • عکسی قدیمی هومن حاجی‌عبداالهی ، امیر غفارمنش و محمدرضا علیمردانی : فکر می کردند گذر زمان را حس نمی کنند!
  • عکسی که امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداالهی و محمدرضا علیمردانی در پستی مشترک از ۱۵ سال پیش خودشان منتشر کردند
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد